Lublin - napelemes buszok

Lublinban a Midsummer napelemei hajtják a városi buszokatAz energiafogyasztás csökkentését és a tömegközlekedés “zöldebbé” tételét célozva a lengyelországi Lublin városa a svéd Midsummer cég rugalmas vékonyrétegű napelemeit

 telepítette a városi buszok tetejére. A vékonyrétegű napelemek könnyek és rugalmasak, ezért ideálisak a világ városaiban közlekedő járművekre való telepítésre.

 

A lengyelországi Lublin egyike a világ első városainak, amelyek fotovoltaikus vékonyrétegű CIGS napelemeket telepítettek városi buszaik tetejére. A buszok akkumulátorát feltöltő napelemek a napenergiát elektromos energiává alakítják át. Így csökken az alternátorok által való feltöltés, amely alacsonyabb üzemanyag fogyasztást, és ezáltal gazdasági és ökológiai haszont eredményez.

 

A vékonyrétegű CIGS napelemek vékonyabbak és könnyebbek a tradicionális, üvegből készült szilícium napelemeknél. Nem toxikusak (kadmiummentesek), és keret nélkül gyárthatók, ezáltal ideálisak az épületekre és a városokban közlekedő járművekre való telepítésre. A CIGS napelemek rugalmasak és hajlékonyak.

 

Lublin városa évente 2 600 amerikai dollárig terjedő potenciális megtakarításra számíthat buszonként. A rendszer megtérülési ideje csekély két évre van felbecsülve csak az üzemanyag fogyasztás csökkenésének, nem pedig az általános környezeti előnyök figyelembe vételével. Két év után a napenergiás megoldás többletet hoz a napelem hátralevő élettartamára, amely meghaladja a busz élettartamát.

 

A lublini napelemes busz-projekt két év után kerül kiértékelésre. Az első napelemes busz már közlekedik. A napelemeket Lublin Scania buszokból álló buszflottájára telepítik.

 

Ideális járművekre és épületekre

 

- A tradicionálisabb szilícium alapú napelemekkel ellentétben, a vékonyrétegű CIGS napelemek rugalmasak és könnyek, ezért ideálisak mozgásban lévő járművekre, valamint sok épületre, hulladéklerakóra stb. való telepítésre – mondja Sven Lindström, a Midsummer ügyvezető igazgatója. – Ha egy észak-közép-európai város költséghatékonyan és rövid megtérülési idővel vékonyrétegű napelemeket tud telepíteni tömegközlekedési járműveire, elképzelhetjük, hogy milyen lehetőségek nyílhatnak a világ naposabb országaiban található, járműveikre és épületeikre napelemeket telepítő nagyobb városok előtt.

 

- Szilárd meggyőződésünk, hogy a vékonyrétegű CIGS napelemek a jövő napelemei. Hatásfokuk egyre nő, és számos előnnyel rendelkeznek a tradicionális szilícium-alapú napelemekkel szemben. Tartósak, ellenállnak a rezgéseknek, hajlékonyak és költséghatékonyan gyárthatók kis mennyiségben.

 

A Midsummer “DUO” nevezetű rendszere egy egyedi kompakt kulcsrakész rendszer 5 MW éves termelési kapacitással. A Midsummer CIGS cellái hasonlítanak a kristályos szilícium napelemekhez, de rozsdamentes acél szubsztrátra viszik fel őket. Így a cellák nemcsak hagyományos nappanelek készítésere alkalmasak, hanem olyan könnyű panelek készítésére is, amelyeket membrán tetőkre, hulladéklerakókra és más olyan szerkezetekre lehet telepíteni, amelyeken nem alkalmazhatók a tradicionális üveg modulok.

 

Forrás: www.mnnsz.hu